woensdag 26 januari 2011

Les 2


De tweede les bestond uit een aantal onderdelen, eerst gingen we even evalueren wat de kinderen vorige week hadden gedaan, daarna werd een filmpje getoond, hoe kinderen zelf papier konden maken. Na het filmpje konden de kinderen zelf aan de slag bij vijf verschillende onderdelen, papier scheuren, maskertjes maken van papier-maché, zeven testen, lijm testen en oude boeken werden uit elkaar gehaald.

Eerst werd de klas weer verdeeld zodat er alleen maar kinderen uit groep 2 aanwezig waren. De les begon dus met een kleine evaluatie van de vorige les. Elsa is even terug gekomen op het maken van stempels en wat nou precies de belangrijkste onderdelen zijn bij het maken en drukken van de stempels.

Na het kringgesprek werd er een filmpje getoond van kinderen die zelf papier gingen maken. (Dit filmpje kwam van een site wat Evelina Holla had aangeboden: Kubiki.nl)
In het filmpje zagen de kinderen dat er eerst oud papier moest worden gescheurd en een tijd moest weken. Dit papier werd in hele kleine stukjes gescheurd en in een bak gedaan. Toen zette ze de mixer in de stukjes papier en werd het pulp. Hierna moet de pulp in een bak met water en konden de kinderen gaan zeven en de blaadjes papier vormen. Etc.

De kinderen werden in groepen verdeeld en geplaatst bij de helpende ouders! Er hebben zich heel wat ouders aangemeld, zonder hen was het niet mogelijk om deze les uit te voeren. Zij hebben tevens van tevoren een email gekregen met alle instructies.

De groepjes gingen aan de verschillende tafels zitten. Elsa had een aantal werkbladen gemaakt voor de ouders zodat het makkelijk was de les te starten.

Zelf was ik de hele tijd aanwezig bij het papier zeven, dit onderdeel duurde de hele les. Bij de andere onderdelen was het mogelijk om te wisselen.

De kinderen gingen weer los met ontdekken, lijm sterkte werd ontdekt door middel van het plakken van blaadjes en stokjes op elkaar. Op de gang werd er volop papier gescheurd en de boeken lagen helemaal uit elkaar. Bij het maskertjes maken waren de gebruikte kranten doorweekt met lijm. De 3 verschillende zeven werden geanalyseerd op ‘gaatjes grootte’, en na het maken van de pulp daadwerkelijk getest.

Na een drie kwartier gingen we met iedereen opruimen en weer terug zitten in de kring en werden de verschillende onderdelen geëvalueerd.
De kinderen vertelden wat de beste lijm was, hoeveel papiertjes ze konden scheuren en wat de beste manier was. Het uit elkaar gehaalde boek werd besproken en ze zijn er achtergekomen waaruit de kaft bestond, waarvoor het gaas bij de rug van het boek nodig was etc. De zeven werden nogmaals getest voor de hele klas en we kwamen erachter wat de beste zeef was.

Dit was dag 2 van het project van het Wetenschapsknooppunt Delft op de Triangel. Het was weer geweldig en ik heb weer lekker genoten van de kinderen. Dit keer was het minder vermoeiend omdat we veel hulpouders hadden die zich goed hadden ingezet!




Zeven testen in de klas


   Boeken kaft uit elkaar halen en ontdekken hoe het in elkaar zit


Lijm testen, resultaat


       Maskertjes maken leverde niet het gewenste resultaat op, daar hebben wij ook wat van geleerd!


Papier maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten