woensdag 16 maart 2011

Les 4

De kaften voor de boekjes zijn gemaakt. Nu de inhoud nog! Elsa legt in de klas uit hoe de boekjes in elkaar moeten. De blaadjes moeten worden gevouwen en ergens in de blaadjes moeten gaatjes. In deze gaatjes wordt uiteindelijk een touwtje geregen met naald en draad, om de blaadjes bij elkaar te houden. Waar precies de gaatjes moeten komen, hoe ze moeten rijgen, en waar de kaft moet komen dat moeten de kinderen zelf uitzoeken!

Elsa legt aan de kinderen uit hoe de blaadjes moeten worden gevouwen. Dit vonden de kinderen niet erg moeilijk. Op naar de gaatjes…

Elsa had een grote perforator. De lange hendel en de grote krachten die de kinderen op het apparaat moesten uitoefenen, vonden ze erg interessant! Maar, waar horen de gaatjes nou precies? Als ze helemaal zijn afgeleid door het apparaat, letten ze niet meer op waar de gaatjes nou precies komen. Elsa vraagt aan de kinderen hoe het boekje nu nog open kan als er een touwtje door de gaatjes wordt geregen. De kinderen krijgen door dat ze de gaatjes op de verkeerde plek hebben geperforeerd en dat het boekje dan niet meer open kan.



Pas na het ontdekken gaan de kinderen pas nadenken.
Voor ons als volwassenen erg onhandig maar voor kinderen erg gebruikelijk.

Nadat alle kinderen eindelijk de blaadjes goed hadden geperforeerd konden we gaan rijgen. De centrale vraag was natuurlijk; Hoe gaan we dit doen? Elsa liet een kind het even voortekenen op het bord.


Het kind had al gauw door dat het niet helemaal goed was! Het draadje moest om en om door de gaatjes worden geregen.

Nu kunnen de kinderen zelf aan de slag. Met veel enthousiasme krijgt ieder kind een naald en draad. Maar het enthousiasme daalt al snel… ‘Het lukt niet juf, ik krijg het draadje er niet door het gaatje heen’, ‘Wil je me helpen’.
Elsa en ik helpen alleen verbaal. De kinderen moeten toch verder alles zelf doen! Elsa geeft een aantal tips, en de kinderen gaan likken aan het draad.
Als de kinderen het voor elkaar krijgen om een draad door het oog te krijgen kunnen ze gaan rijgen. Dit gaat erg snel en Elsa doet nog even voor hoe je een knoop maakt.











De kinderen zijn klaar met de inhoud van het boekje. Nu komt de zelfgemaakte kaft naar voren! Sommige kinderen weten hoe ze de kaft op het boekje moeten plakken. Maar als een kind het niet helemaal zeker weet, dan pakken we nog even een echt boek erbij om te laten zien hoe een boek en een kaft in elkaar zit.

De les wordt afgesloten als iedereen zijn of haar naam in het boekje heeft gestempeld.
Na een korte evaluatie is het boekenproject op de basisschool de Triangel dan ook afgesloten.







27-01-2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten